Recensie | Persuasion - Jonge Historici (2024)

Het is een universeel onderschreven waarheid dat Jane Austen fans wereldwijd immer nog behoefte hebben aan nieuwe filmadaptaties van het oeuvre van hun heldin. Maar wat maakt van een Austen adaptatie nou een goede? Hoe meer er verschijnen, hoe duidelijker de algemene voorwaarden zich lijken aftekenen. De afgelopen jaren zagen we al herinterpretaties van klassiekers als Emma (2020), maar kregen we ook voor het eerst verfilmingen te zien van Austens onafgemaakte werken, zoals Love & Friendship (2016) en Sanditon (2019-2022). De resultaten werden op zijn zachtst gezegd wisselend ontvangen. Geen wonder dus dat er met spanning werd uitgekeken naar de eerste poging van Netflix, die koos voor Persuasion. In hoeverre is de internationale streamingservice erin geslaagd de maatstaven na te leven?

Complexe volwassenheid

Persuasion is misschien niet Austens bekendste boek, maar heeft wel een bijzondere positie binnen haar repertoire. Het werd zes maanden na de dood van de schrijfster gepubliceerd en was de laatste roman die zij bij leven afmaakte. Daarnaast is Persuasion volgens Austenfans en -experts het meest romantische boek uit haar oeuvre. Bovendien is het veruit haar meest volwassen boek. Austen schreef het verhaal aan het einde van haar leven, toen ze rond de 40 was. Hierdoor is het hoofdpersonage Anne Elliot, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Elizabeth Bennett uit Pride and Prejudice of een Elinor Dashwood uit Sense and Sensibility, ouder, wijzer en over het algemeen genomen een stuk complexer.

Acht jaar vóór de gebeurtenissen uit het verhaal, werd Anne (in de film gespeeld door Dakota Johnson) door haar familie overtuigd om haar verloving te verbreken met kapitein Frederick Wentworth (Cosmo Jarvis). De jongeman had namelijk nog geen geld of rank, waardoor hij volgens Annes rijke bloedverwanten geen gewenste partij was. Maar door de verslechterde financiële situatie van de Elliots, komen de voormalige geliefden elkaar bij toeval weer tegen en krijgen ze een nieuwe kans om geluk te vinden.

Zowel het boek als deze nieuwe adaptatie bevatten een aantal klassieke ingrediënten die de romans van Austen rijk zijn. Zo is er de bekende uitvergroting van de belachelijke Engelse upperclass typetjes. In het bijzonder de vertolkingen van Richard E. Grant als Annes ijdele vader en Mia McKenna-Bruce als haar zo mogelijk nog narcistischere zusje Mary zorgen voor de onmiskenbare Austeneske humor. Ook de levenslessen die de auteur haar publiek altijd wilde meegeven mogen niet ontbreken, zoals over de vormende kracht van overtuiging, het belang van welvaart voor persoonlijk geluk en hoe iemands omstandigheden niet voor eeuwig vaststaan. Maar bovenal staat er natuurlijk ook in dit verhaal een romantische liefde centraal, waarvan de diepgang in eerdere adaptaties uit 1995 en 2007 sterk uit de uit de verf kwam.

Vlijmscherpe humor

In recentere jaren hebben filmmakers zich er echter vooral op gericht om Jane Austens vlijmscherpe humor groter in beeld te brengen, waardoor Love and Friendship (2016) en Emma (2020) meer komedies zijn geworden dan kostuumdrama’s. Het is duidelijk dat regisseuze Carrie Cracknell met bijvoorbeeld een moderner vocabulaire en personages deze trend wilde voortzetten in haar versie van Persuasion. In sommige adaptaties vóór de hare hebben dit soort elementen wél goed uitgepakt, zoals het geval is in de film Clueless (1995), die gebaseerd is op Austens Emma (1815), of in Bridget Jones’ Diary (2001), waar Pride and Prejudice (1813) de inspiratie voor was. In deze moderne hervertellingen werd Austens originele verhaal echter compleet naar de moderne tijd verplaatst. En dat gebeurt niet in Persuasion. De combinatie van het hedendaagse en het historische, die Cracknell probeert te bewerkstelligen, werkt niet. En dat gaat ten koste van het belangrijkste onderdeel van het verhaal, namelijk het personage Anne Elliot zelf.

Austens Anne was een intelligent, onderlegd en aantrekkelijk personage, waar in Johnsons portrettering weinig van overblijft. De wijndrinkende, in zelfmedelijden zwelgende en zichzelf voor schut zettende Anne die we in de film zien, is ver verwijderd van het melancholische maar tegelijkertijd zelfverzekerde personage door Austen op papier werd gezet. Als bijproduct wordt de interactie tussen Anne en haar lang verloren liefde Frederick niets meer dan een ‘frenemies becoming lovers’ narratief, wat een schandalige oversimplificatie is. Wat tot slot Austens slimme vertelstijl doet verbleken, is dat Johnson continu de vierde wand breekt om de kijker van uitleg te voorzien. Dit zou een verwijzing kunnen zijn naar Austens gebruik van de vrije indirecte rede in dit boek. Maar er wordt teveel nadruk op gelegd om de slimme stijl van het boek te kunnen behouden.

Feel-good film

Persuasion is al met a l een historische romantische komedie, een vermakelijke feelgood-film, die ver verwijderd is van het virtuoze origineel, wat de Jane Austen-liefhebbers wereldwijd zal teleurstellen. Kijkers die minder bekend zijn met het werk van de Engelse schrijfster zouden echter best een vermakelijke avond kunnen hebben met deze film. Maar al het moois dat Jane Austen hen te bieden heeft, krijgen ze niet mee. En de film zet niet noodzakelijkerwijze aan tot het uitproberen van het bronmateriaal.

Door Jasmijn Groot.

Persuasion (2022)
Geregisseerd door Carrie Cracknell
Nu te zien op Netflix

Recensie | Persuasion - Jonge Historici (1)

Jasmijn Groot heeft Geschiedenis en Oudheidkunde gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit, met een specialisatie in genderstudiesen vrouwengeschiedenis. Tijdens haar studie was ze onder andere redactrice voor SkriptHistorisch Tijdschriften CODEX Historiae.Ze zet haar passie voor vrouwengeschiedenis voort bij Jonge Historici, Feminist EvolutionLeiden en op haar website www.jasmijn-groot.nl.

Top Articles
What is Imaginarium Theater Guide | Genshin Impact|Game8
CG Cosmetic Surgery - Miami, Florida - Realself
Funny Roblox Id Codes 2023
Golden Abyss - Chapter 5 - Lunar_Angel
Www.paystubportal.com/7-11 Login
Joi Databas
DPhil Research - List of thesis titles
Shs Games 1V1 Lol
Evil Dead Rise Showtimes Near Massena Movieplex
Steamy Afternoon With Handsome Fernando
Which aspects are important in sales |#1 Prospection
Detroit Lions 50 50
18443168434
Zürich Stadion Letzigrund detailed interactive seating plan with seat & row numbers | Sitzplan Saalplan with Sitzplatz & Reihen Nummerierung
Grace Caroline Deepfake
978-0137606801
Nwi Arrests Lake County
Justified Official Series Trailer
London Ups Store
Committees Of Correspondence | Encyclopedia.com
Pizza Hut In Dinuba
Jinx Chapter 24: Release Date, Spoilers & Where To Read - OtakuKart
Obsidian Guard's Cutlass
Marvon McCray Update: Did He Pass Away Or Is He Still Alive?
Mccain Agportal
Amih Stocktwits
Fort Mccoy Fire Map
Uta Kinesiology Advising
Kcwi Tv Schedule
What Time Does Walmart Auto Center Open
Nesb Routing Number
Olivia Maeday
Random Bibleizer
10 Best Places to Go and Things to Know for a Trip to the Hickory M...
Black Lion Backpack And Glider Voucher
Gopher Carts Pensacola Beach
Duke University Transcript Request
Lincoln Financial Field, section 110, row 4, home of Philadelphia Eagles, Temple Owls, page 1
Jambus - Definition, Beispiele, Merkmale, Wirkung
Netherforged Lavaproof Boots
Ark Unlock All Skins Command
Craigslist Red Wing Mn
D3 Boards
Jail View Sumter
Nancy Pazelt Obituary
Birmingham City Schools Clever Login
Thotsbook Com
Funkin' on the Heights
Vci Classified Paducah
Www Pig11 Net
Ty Glass Sentenced
Latest Posts
Article information

Author: Rueben Jacobs

Last Updated:

Views: 6226

Rating: 4.7 / 5 (57 voted)

Reviews: 88% of readers found this page helpful

Author information

Name: Rueben Jacobs

Birthday: 1999-03-14

Address: 951 Caterina Walk, Schambergerside, CA 67667-0896

Phone: +6881806848632

Job: Internal Education Planner

Hobby: Candle making, Cabaret, Poi, Gambling, Rock climbing, Wood carving, Computer programming

Introduction: My name is Rueben Jacobs, I am a cooperative, beautiful, kind, comfortable, glamorous, open, magnificent person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.